داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

سیار: سیب های گندیده ای در جامعه داوری ایران وجود دارد!

http://footballreferee.ir/images/uploads/sayyar1.jpg

از همان زمانی که فوتبال به عنوان یک ورزش مهیج و تماشاگر پسند تمام دنیا را در نوردید، این اصل پذیرفته شده وجود داشت ، که داور انسان است و بالطبع انسان هم جایز الخطا است. 

برپایه این باور، تماشاگران اشتباهات داوران را  سهوی فرض می کردند، اما در مواقعی آن قدر سوت های دوران جهت دار بوده است که نخستین گمانه زنی ها درخصوص تمایل داور به برد یک تیم شکل گرفت. این فرضیه زمانی قوت بیشتری گرفت که در نقاطی از دنیا، برخی از دوران به دلیل آنچه که با اصطلاح آن را « لابی با یک تیم » نامیده می شد با محرومیت هایی روبرو شدند تا اولین نشانه ها ی فوتبال ناپاک شکل بگیرد.
بحث لابی داوران با یک تیم به خصوص از گذشته های دور تاکنون در فوتبال ایران به درست یا غلط وجود داشته اما هیچ گاه این موضوع اثبات نشده است. و نمی توان با قاطعیت از وجود چنین معضلی در فوتبال ایران یاد کرد ولی چند سال قبل ادعای یکی از کارشناسان داوری در خصوص تبانی داوران با برخی تیم ها سروصدای زیادی برپا کرد.
دکتر پرویز سیار که از داوران قدیمی فوتبال ایران است ، در یک مصاحبه  جنجالی ادعا کرد سیب های گندیده ای در جامعه داوری ایران وجود دارد این ادعا ، مخالفت ها و موافقت های بسیاری را در پی داشت، اما سیار هیچ گاه نتوانست با سند و مدرک این ادعاها را ثابت کند.
تقریبا هم زمان با ادعای سیار در خصوص وجود سیب های گندیده در جامعه داوری، فدراسیون فوتبال که ریاست آن را محمد دادکان برعهده داشت، به دلایل نامعلومی هیچ گاه رسانه ای نشد، علی خسروی داور بین المللی کشورمان را که در میادین برون مرزی به عنوان کمک داور قضاوت می کرد را محروم کرد تا این اقدام فدراسیون فوتبال نشانه ای دال بر وجود علائم فوتبال ناپاک ارزیابی شود. هرچند که در زمان ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال، با لغومحرومیت خسروی، زمینه بازگشت دوباره او به جامعه داوری فراهم شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد