داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

فراز و نشیب‌های داوری لیگ نهم از نگاه کارشناسان فوتبال

http://footballreferee.ir/images/uploads/komakdavar1.jpg

لیگ نهم با تمامی فراز و فرودهایش در حالی به نقطه آخر رسید که نه تنها سطح داوریها نازل و سئوال برانگیز بود بلکه آرای عجیب و غریب برخی از داوران در مسابقات مهم، باعث حیرت خیل عظیم فوتبال دوستان شد.

متاسفانه این ناکارایی از بدو لیگ نهم به چشم آمد ولی متاسفانه به سبب بی اعتنایی به نظرات کارشناسان ، روز به روز این نوع قضاوت‌های بودار پررنگ تر شد، به طوری که سطح کیفی پایین قضاوت باعث شد تا آیتم داوری، فرجامی ناخوشایند داشته باشد.

بایکوت دیدگاه‌ها و راهکارهای نخبگان داوری از یک سو و از همه بدتر حمایت کلیشه‌ای رییس کمیته داوران از همه مردان سوت بدست (خوب و بد) باعث شد تا لیگ نهم از حیث داوری نمره‌ای ضعیف بگیرد و در مقام مقایسه با دوره های گذشته، یکی از بدترین فصول خود را بیادگار بگذارد.

البته برخی از داوران و کمک ها، کارنامه‌ای قابل قبول داشتند اما واقعیت غیرقابل کتمان این است که بعضی از قضاوت‌ها آنچنان عجیب بود که باعث می شدتا تنش و هیاهو در لیگ برتر مستولی شود و خشک و تر با هم بسوزند.

محسن زمانی : مسئولان دست بکار شوند
محسن زمانی یکی از داوران سابق بین‌المللی و پیشکسوت و کارشناس امر داوری در خصوص علل ضعف داوری در لیگ نهم گفت: به عنوان یک عضو از خانواده داوری باید اعتراف کنم که سطح قضاوت‌ها اصلا رضایت بخش نبود و متاسفم که بگویم داوریهای ضعیف باعث شد تا کیفیت مسابقات لیگ نهم نیز تنزل کند.

وی افزود: چند عامل موجب این مشکلات شده است که چیدمان نادرست داوران در مسابقات مهم از یک سو و انتخاب ناظران ناکارآمد از سویی دیگر از آن جمله بود. ناظر باید حتما داور بین‌المللی بوده و از شهامت و جسارت لازم برخوردار باشد.

زمانی ادامه داد بهترین گزینه برای رفع این کاستی‌ها این است که کمیته داوران به صورت شورایی اداره شود و حداقل پنج داور بین‌المللی بازنشسته و کارکشته در آن فعال باشند. این کمیته باید روزهای شنبه هر هفته فیلم مسابقات را آنالیز کنند و نقاط ضعف و قوت داوریها را بررسی نمایند، نه اینکه کمیته داوران منتظر برنامه نود باشد تا فراز و فرود داوریها را متوجه شود.

این کارشناس داوری خاطر نشان کرد: متاسفانه کانون داوران فعال نیست و شخص مسعود عنایت رییس کمیته داوران در این ناکارایی‌ها مسبب اصلی است.

زمانی در پاسخ به این سئوال که آیا شما مسئله پشت پرده داوری و... را قبول دارید یا نه؟، گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم که مواردی از این دست در داوری فوتبال ما وجود دارد و به طور هشدار می‌دهم که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یاب ، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد مگر آنکه سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال دست بکار شده و تدابیری اصولی در این خصوص اندیشیده شود.

وی در پایان گفت: گل دوم پرسپولیس در دیدار سه شنبه شب با سپاهان کاملا درست بود و اعلام افساید از سوی کمک داور مرا به تعجب واداشت. وقتی این گونه قضاوت‌ها دیده می‌شود خواسته یا ناخواسته این شائبه در افکار فوتبال دوستان نقش می‌بندد که این شرایط با آموزه‌ها و فرهنگ غنی ما منافات دارد.

هادی دزفولی : مقصر اصلی رییس کمیته داوران است
هادی دزفولی داور بین‌المللی پیشین فوتبال و ناظر فدراسیون فوتبال درباره کیفیت داوریها در لیگ نهم معتقد است: وقتی رییس کمیته داوران کاربلد نباشد و فدراسیون فوتبال نسبت به هشدار کارشناسان و نخبگان داوری ، ارزشی قائل نشود، طبیعی است که کیفیت داوریها روز به روز نزول خواهد کرد.

وی با طرح سئوالی از رییس کمیته داوران می‌افزاید: چرا ‪ ۹۰‬درصد ناظران داوری، کمک داور بوده‌اند و چرا آقای عنایت به داوران بین‌المللی و بازنشسته اهمیتی نمی‌دهد؟
این کارشناس مجرب داوری خاطر نشان کرد: هیچگاه با محروم کردن افرادی چون من و امثال من که حقایق را می‌گوییم ، سطح داوریها بالاتر نخواهد رفت بلکه روز به روز دچار سیر نزولی خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح‌ها و پیشنهادهای لازم را به مسئولان فدراسیون فوتبال ارایه داده، گفت: تمامی موارد را به آقایان کفاشیان و تاج گوشزد کرده ام و هشدار داده ام که اگر سطح داوریها بهتر نشود ، کیفیت فوتبال ما نیز سیر صعودی نخواهد داشت.

از دزفولی سئوال شد که نظرش درباره گل دوم پرسپولیس برابر سپاهان که افساید اعلام شد، چیست؟ گفت : یک درصد هم شک ندارم که گل دوم پرسپولیس کاملا صحیح بود و از این دست آرای عجیب و غریب در جریان لیگ نهم به دفعات دیده شد که امیدوارم در لیگ آتی شاهد تکرار اینگونه اشتباهات نباشیم و سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال برای رفع نگرانی و شائبه‌های موجود آستین همت بالا بزنند و فردی نواندیش را در راس کمیته داوران قرار دهند.

وی در پایان گفت: قسم می‌خورم که هیچ عنادی با رییس کمیته داوران ندارم ولی به عنوان یک عضو از خانواده فوتبال که نیم قرن زندگی خود را وقف فوتبال کرده ، هشدار جدی می‌دهم که تداوم حضور ایشان در این کمیته باعث خواهد شد تا مشکلات داوری دوچندان شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد