داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

محسن ترکی: امیدوارم در جام جهانی ۲۰۱۴ سوت بزنم

داوری‌های جام جهانی یکی از معضلات این دوره در آفریقای جنوبی بود که بدون اغراق می‌شود گفت عواقب آن برای یک‌بار هم که شده گریبان هر ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را گرفت. در این خصوص با محسن ترکی داور بین‌المللی کشورمان صحبت کردیم.

نظر شما در خصوص داوری جام جهانی چیست؟

داوری‌های جام جهانی را خوب دیدم و فکر می‌کنم مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته است. البته ایرادهایی هم در کارهای داوران دیده شده که فکر می‌کنم به خاطر فیلم‌برداری‌های فوق‌العاده این دوره از جام جهانی ایرادهای داوران بیشتر به چشم آمد.خوش‌بختانه AFC در ۴ سال اخیر بر روی داوران کارهای عمده‌ای انجام داده و بحث الیت را پیش کشیدند که همین مسئله باعث پیشرفت داوری در آسیا شده است. می‌بینید که داوران آسیایی در جام جهانی گل سرسبد بودند و بازی‌های مهمی مثل برزیل هلند و آرژانتین آلمان را به داوران آسیایی دادند و حتی روشن ایرماتوف داور بازی حساس هلند اروگوئه در نیمه نهایی جام جهانی بود و باتوجه به توانایی‌هایی که داشت می‌توانست فینال را سوت بزند که فیفا به علت جوانی‌اش او را برای فینال برنگزید چراکه اگر از حالا فینال را سوت می‌زد دیگر انگیزه‌ای برایش باقی نمی‌ماند.

اگر بخواهیم داوری در جام جهانی ۲۰۰۶ را با جام ۲۰۱۰ مقایسه کنیم نمره قبولی را به کدام می‌دهید؟

ببینید این ۲ دوره با هم تفاوت‌های زیادی داشتند. قبول دارم که اشتباهاتی بوده اما پیشرفت‌هایی هم در داوری‌ها به خصوص در داوران آسیایی بوده است. اگر داوری سایر جاها با نمره ۵۰ پیش رفته داوری در آسیا نمره ۱۰۰ گرفته است و این مرهون کارهایی است که AFC انجام داده است اما قبول کنید که داوری در جا نزده و همان‌طور که گفتم تصویربرداری عالی این مسابقه‌ها باعث شده خیلی داوران زیرسؤال بروند. در ضمن نباید عامل شانس را هم از بحث داوری‌ها جدا کرد و در کل همین مسائل هستند که دست به دست هم می‌دهند تا یک نتیجه رقم بخورد. به طور مثال در بازی انگلستان آلمان آن توپی که لمپارد به زیر طاق آلمان زد هر ۱۰۰ سال یک‌بار پیش می‌آید که از بد حادثه در این جام پیش آمد.

با بحث ورود تکنولوژی به فوتبال موافقید؟

باید این مسئله را از ۲ منظر نگاه کرد. اگر بخواهیم مو را از ماست بکشیم و تکنولوژی را وارد فوتبال کنیم فوتبال هم مثل کشتی می‌شود که هرگاه تیمی اعتراض کند بازی را قطع کنند و داوران با دیدن مجدد صحنه، نظر نهایی را اعلام کنند که این کار زیبایی فوتبال را می‌گیرد. شاید حق به حقدار برسد اما تکلیف زیبایی فوتبال چه می‌شود؟! بحث دیگر اما بحث اشتباهات داوری است که خیلی از جذابیت‌های فوتبال از همین مسئله نشأت می‌گیرد. فکر می‌کنم اشتباهات داوری جاذبه فوتبال است اما جزئی از فوتبال نیست!

جای خودتان را در این جام خالی ندیدید؟

در کل این آرزوی هر داوری است که در جام جهانی قضاوت کند. هر چند دوست خوبم روشن ایرماتوف در این مسابقه‌ها بسیار خوش درخشید و انصافا با دیدن قضاوت‌هایش انرژی گرفتم. از سال ۲۰۰۳ وارد لیست داوران بین‌المللی شدیم و وقتی که دیدم در بازی افتتاحیه داور اول است به همه گفتم که جزو ۳ داور اول این جام است. دوست خوب دیگرم هم حسن کامرانی‌فر در این مسابقه‌ها عالی ظاهر شد و باعث افتخار داوری ایران در این جام بود.

جواب سؤالم را ندادید! شما را در جام جهانی ۲۰۱۴ خواهیم دید؟

امیدوارم که در جام جهانی ۲۰۱۴ حاضر باشم. البته اگر این امید را نداشتم یک لحظه هم داوری نمی‌کردم. خود شما می‌دانید که مسائلی را در داوری دیدم که حتی ۳ ماه قضاوت نکردم. از داوری دیگر بیزار شده بودم اما به خاطر آقای منوچهر نظری که حق گردن من داشت و به خاطر این که ایشان چندین جلسه با من صحبت کرد به داوری بازگشتم. احساس می‌کردم که برای داوری، حیف می‌شوم و حیف من بود که در داوری بمانم اما به هر حال به داوری بازگشتم و مطمئن باشید تمام تلاشم را برای قضاوت در ۲۰۱۴ انجام می‌دهم و فقط به همین امید بازگشتم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد