داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

عنایت: ریالی از اسپانسر به کمیته داوران داده نشد

مسعود عنایت در مورد وضعیت حسن کامرانی‌فر اظهار داشت:

او یک چهره بین‌المللی است که افتخاری برای داوری ایران و آسیا محسوب می‌شود و برای رسیدن به این مرحله مرارت‌های زیادی کشیده است. کامرانی‌فر فقط ۳۹ سال دارد و ۷ سال دیگر می‌تواند در عرصه بین‌المللی قضاوت کند و فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌توانند از او استفاده کنند.

وی ادامه داد: کامرانی‌فر به من گفت برای جام جهانی وقت زیادی گذاشته و به همین دلیل نتوانسته به اندازه‌ای که می‌خواهد به زندگی خصوصی‌اش بپردازد. او می‌خواهد فوق‌لیسانس بگیرد و به شغل معلمی‌اش نیز بپردازد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در لیگ برتر آینده از او در دیدارهای حساس استفاده کنیم تا فرصت بیشتری برای زندگی شخصی داشته باشد.

رئیس کمیته داوران در مورد دستمزد داوران در لیگ برتر دهم تصریح کرد: در حال حاضر از افزایش دستمزد داوران برای فصل آینده خبری نیست. فصل گذشته دستمزد داوران ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و داوران اکنون ۳۵۰ هزار تومان و کمک ‌داورها ۲۵۰ هزار تومان برای قضاوت یک مسابقه در لیگ برتر دریافت می‌کنند. البته به شرط آنکه به شهر دیگری سفر کنند اما در صورت قضاوت در شهر خودشان داورها ۳۲۰ هزار تومان و کمک‌داورها ۲۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. با توجه به افزایش ۵۰ درصدی فصل گذشته مجاب کردن فدراسیون برای افزایش مجدد دستمزد داوران کار سختی است.

عنایت ادامه داد: باید توجه داشت که این ۵۰ درصد افزایش مربوط به تمام رده‌های داوری بوده است یعنی داوری که در رده نونهالان ۲۰ هزار تومان برای قضاوت دریافت می‌کرد اکنون دستمزدش ۳۰ هزار تومان است که با محاسبه حق مأموریت سه روزه دستمزد یک داور در رده نونهالان ۶۰ هزار تومان برای یک قضاوت است اما موضوع برای داوران استانی وحشتناک است زیرا آنها که در سوپر لیگ استان قضاوت می‌کنند بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند.

رئیس کمیته داوران در مورد اسپانسر داورها در لیگ برتر عنوان کرد: قرارداد سه سال اول اسپانسر داورها در زمان کمیته انتقالی منعقد شده بود و قرارداد سه ساله دوم نیز توسط کمیته بازاریابی فدراسیون منعقد شده است. در هیچ کدام از این قراردادها کمیته داوران در جریان نبود و ریالی هم بابت اسپانسر به کمیته داوران پرداخت نشد. این در حالی است که داورها حامل اصلی این تبلیغات هستند. البته فدراسیون می‌گوید افزایش ۵۰ درصدی دستمزدها از محل اسپانسر کمیته داوران تأمین شده است. من در جریان این قراردادها نبوده‌ام و سعی می‌کنم در آن دخالتی نداشته باشم زیرا فردا می‌گویند او پورسانت گرفته است.

عنایت در مورد آنکه میزان افزایش دستمزد داوران لیگ برتری از نظر او در چه حدی معقول است به خبرنگار فارس گفت: در همه جای دنیا دستمزد مربیان و بازیکنان بسیار بیشتر از داوران است اما داوران نیز دستمزدهای قابل توجهی می‌گیرند و این امر به پیشرفت روند داوری کمک می‌کند. به عنوان مثال مارکوس مرک داور آلمانی که دندانپزشک بود آنقدر از قضاوتش درآمد داشت که مطب دندانپزشکی خود را باز نمی‌کرد.

وی افزود: هر داور در بوندس لیگای آلمان بابت قضاوت در هر مسابقه ۶ هزار یورو یعنی بیش از ۶ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد آن هم در جو آرام بوندس لیگا که تنشی وجود ندارد. البته درآمد بوندس لیگا نیز با درآمد لیگ برتر ما قابل قیاس نیست. در بوندس لیگا حق پخش تلویزیونی چند صد میلیون دلار است اما در ایران باشگاه‌ها ورزشگاه ندارند و از تبلیغات دور زمین نیز همه سهم می‌برند و درآمدها محدود است. در انگلیس به هر داور بابت قضاوت حدود هزار پوند دستمزد پرداخت می‌کنند.

عنایت یادآور شد: دستمزد داوران خارجی آنقدر هست که آن‌ها شغل اصلی خود را قضاوت در فوتبال گذاشته‌اند اما در ایران کامرانی‌فر و ترکی معلم هستند و برخی از داوران نیز یا کارمند دولت هستند یا شرکت دارند و با این دستمزد کم باید کار خود را در روزهایی که قضاوت دارند رها کنند.

رئیس کمیته داوران خاطرنشان کرد: به نظر من دستمزد ۵۰۰ هزار تومانی برای داوران و ۳۵۰ هزار تومانی برای کمک داوران لیگ برتر یک دستمزد معقول برای فصل آینده محسوب می‌شود. نمی‌توانیم به داور لیگ برتری یک میلیون تومان دستمزد بدهیم چرا که در آن صورت رقابت داوران برای قضاوت در لیگ برتر بسیار بسیار فشرده می‌شود و همه می‌خواهند در لیگ برتر سوت بزنند تا دستمزد یک میلیون تومانی بگیرند.

عنایت با اشاره به تفاوت دستمزد داوران عنوان کرد: اگر بخواهیم به داوران لیگ برتری دستمزد یک میلیون تومانی بدهیم در آن صورت تفاوت دستمزد داورانی که در لیگ یک سوت می‌زنند و ۹۵ هزار تومان می‌گیرند با داورانی که در لیگ برتر دستمزد یک میلیون تومانی می‌گیرند بسیار فاحش خواهد شد آن هم در حالی که فشار قضاوت در لیگ دسته یک بسیار بیشتر از لیگ برتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد