داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

رقابت ترکی و مظفری‌زاده برای جانشینی مرادی/ احتمال بازگشت قهرمانی

.
کمیته داوران فدراسیون فوتبال برای معرفی داور اول ایران به AFC و قرار گرفتن یک داور جدید در لیست بین المللی در آستانه انتخابی مهم و سرنوشت ساز از میان ۴ داور مطرح فوتبال کشور قرار دارد.

کمیته داوران فدراسیون فوتبال می بایست اوایل مهرماه جاری فهرست داوران بین المللی ایران در سال ۲۰۱۱ و داور اول ایران را به کمیته داوران AFC اعلام کند که به نظر می رسد کمیته داوران برای انتخاب دو نفر نهایی از میان ۴ گزینه موجود که جانشین مسعود مرادی خواهند شد با چالش های تازه ای روبروست.
مسعود مرادی داور اول فوتبال ایران که تنها قضاوت در جام جهانی را در کارنامه افتخاراتش ندارد، در پایان سال جاری میلادی (۱۱ دی) پس از ۱۱ سال حضور مستمر در لیست داوران بین المللی ایران از قضاوت در عرصه بین المللی بازنشست خواهد شد و کمیته داوران باید داور جدیدی را برای جانشینی وی به AFC معرفی کند.
در میان داوران برگزیده فوتبال کشور رقابت اصلی برای تصاحب عنوان “داور اول فوتبال ایران” بین محسن ترکی و سعید مظفری زاده خواهد بود که پیش از این رتبه های دوم و سوم را پس از مسعود مرادی در فهرست ارائه شده کمیته داوران به AFC قرار داشتند.
در این میان به نظر می رسد برای کسب عنوان داور اول فوتبال کشورشانس ترکی با توجه به سابقه و تعداد قضاوت های بین المللی بیش ازمظفری زاده خواهد بود. ترکی سال گذشته نیزمدعی بود با توجه به آخرین سال حضور مرادی درلیست بین المللی، کمیته داوران می بایست نام او را به عنوان داور اول ایران به AFC معرفی کند ولی درنهایت مسعود عنایت رئیس کمیته داوران با توجه به سوابق طولانی و کارنامه موفق مرادی درقضاوت های بین المللی نام او را به عنوان داور اول ایران معرفی کرد.
از سوی دیگر کمیته داوران در انتخاب یک داور جوان به جای مسعود مرادی برای حضور درلیست بین المللی نیز در آستانه انتخابی حساس و تعیین کننده قرار دارد.
محسن قهرمانی و تورج حقوردی دو گزینه اصلی برای جایگزینی مسعود مرادی برای قرارگرفتن در لیست داوران بین المللی هستند که به گفته مسعود عنایت رئیس کمیته داوران یکی از این دو داور پس از کسب نمرات لازم از سوی ناظران AFC و عملکرد موفق درمسابقات بین المللی به کمیته داوران آسیا معرفی خواهد شد.
در این بین به نظر می رسد محسن قهرمانی که نسبت به گزینه دیگر از سوابق بین المللی بیشتری برخوردار است و بازگشت موفقی به سطح اول داوری فوتبال کشور داشته، شانس بیشتری خواهد داشت هرچند امتیازات ناظران داوری AFC نیز در تعیین گزینه نهایی بی تاثیرگذار نخواهد بود.
اما به نظر می رسد مهمترین دغدغه کمیته داوران فدراسیون فوتبال در سال جدید میلادی حفظ ۶ سهمیه داوران الیت در سطح قاره آسیا خواهد بود تا همچنان به همراه ژاپن دو کشور بی رقیب در این زمینه باشند.
کمیته داوران فدراسیون فوتبال درحال حاضر ۶ داور شامل؛ مسعود مرادی ، محسن ترکی، سعید مظفری زاده، هدایت ممبینی، علیرضا فغانی و یدالله جهانبازی را در لیست داوران الیت (برگزیده) آسیا دارد که با بازنشستگی مسعود مرادی امیدوار است یک داور شایسته و جوان بتواند ۶ سهمیه الیت ایران را در آسیا حفظ کند.
باید دید کمیته داوران با وجود حساسیت هایی که نسبت به انتخاب داور اول فوتبال ایران و معرفی یک داور بین المللی به AFC در بین داوران مطرح فوتبال کشور وجود دارد ، کدام داوران را برای حضور در صحنه های بین المللی انتخاب خواهد کرد تا با جوانگرایی و دورخیز مناسب، داوری فوتبال ایران بتواند بار دیگر درجام جهانی و المپیک آینده نماینده ای داشته باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد