داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

نقد داوری های هفته نوزدهم از دید ایرج نظری

یدالله جهانبازی باتجربه‌تر از سال گذشته قضاوت می‌کند و همیشه لبخند می‌زند و همین هم باعث به وجود نیامدن حساسیت می‌شود. هر دو کمک او مشهدی و باتجربه‌اند و به نظرم گزینه خوبی برای بازی پرسپولیس – صبا خواهند بود البته باید حواس‌شان باشد که مرتکب اشتباه تأثیرگذار نشوند.

نفت آبادان معمولاً در خارج از خانه خوب امتیاز نمی‌گیرد و همین هم اهمیت بازی آنها با سایپا را دو چندان می‌کند. به سعید مظفری‌زاده که یکی از بهترین داوران فوتبال کشور است توصیه می‌کنم خطای اولیه را سوت بزند و لجبازی نکند چون بعضی وقت‌ها خطاهای خشن را دستور به ادامه بازی می‌دهد، هر دو کمک او ملی هستند اما بین‌المللی نیستند.
شاهین حاج بابایی، رحیم شاهین و مهرداد تقی‌زادگان هر ۳ از آذربایجان شرقی هستند که سالیان سال با هم بوده و هماهنگ هستند و معمولاً تیم داوری که از یک استان باشد ارتباط چشمی بهتری با هم خواهند داشت. آنها انتخاب خوبی برای بازی پاس – استیل‌آذین هستند.
سیدمهدی سیدعلی داور جوانی است که کتابی سوت می‌زند و توصیه می‌کنم خیلی هم خشک قضاوت نکرده و کمی هم انعطاف‌پذیر باشد. او و کمک‌هایش (نظری، یوسفی) جزو داوران آینده‌دار هستند که معتقدم از عهده بازی راه‌آهن – تراکتورسازی برمی‌آیند.
بابک وسیله‌بر از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار است و یکی دو سال اخیر در لیگ برتر قضاوت‌های خوبی داشته اما از آنجا که بازی شهرداری تبریز – نفت تهران برای هر دو تیم اهمیت زیادی دارد باید خیلی با تمرکز بالا قضاوت کند. صادق نوری هم فیزیک خوبی دارد و سعید قاسمی نیز از داوران تحصیلکرده است.
بارها گفته‌ام که سعید بخشی‌زاده خیلی برای قضاوت به اصفهان رفته و فولادشهر را مثل کف دستش می‌شناسد و باید بیشتر با رفعتی (کمکش) صحبت کند چون بعضاً این کمک داور با پرچم‌هایی که زده حساسیت‌هایی را به وجود آورده است. غمزه هم از کمک داوران خوب و با آمادگی جسمانی مطلوب است که معتقدم آنها می‌توانند بازی حساس ذوب‌آهن – مس کرمان را قضاوت کنند.
بازی در انزلی به دلیل هواداران پرشور ملوان برای هر تیمی سخت است و به نظرم کمیته داوران برای بازی آنها مقابل سپاهان خونسردترین داورش را انتخاب کرده که تحت هر شرایطی عصبانی نمی‌شود. مرتضی کریمی بعد از اشتباهاتی که در دربی و بازی مس – صبا داشت در گوانگ‌ژو قضاوت‌های خوبی را انجام داد. هر دو کمک او هم تجربه بالایی دارند. رحیم مهرپیشه چون از استان فارس می‌آید با شرایط آب و هوای بوشهر آشنایی دارد. صفدر احمدی و عالیقدر باید در آفسایدها نهایت دقت را به کار بگیرند. اما یکی از مهمترین بازی‌های این هفته را به مسن‌ترین داور بین‌المللی ما که یک ماه دیگر از این لیست خارج می‌شود سپرده‌اند. مسعود مرادی به همراه شکور و کهوری انتخاب بسیار خوبی برای بازی حساس فولاد – استقلال بوده‌اند.
در مجموع معتقدم گزینش‌های کمیته داوران برای هفته نوزدهم خوب بوده و امیدوارم آنها هم بتوانند قضاوت‌های کم نقصی را انجام دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد