داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

بازخوانی پرونده جنجالی داوری جام ملتها

کمیته داوران آسیا در نشست اخیر ناظران و مدرسان خود ضمن بررسی عملکرد داوران جام ملت های آسیا، تصمیم محسن ترکی داور دیدار جنجالی ژاپن و سوریه را اشتباه و پرچم حسن کامرانی فر کمک داور کشورمان را تایید کرد.

به گزارش خبرنگارمهر، در سمینار اخیر ناظران و مدرسان داوری آسیا که در کوالالامپور مالزی برگزار شد، فیلم قضاوت داوران جام ملت های آسیا مورد نقد و بررسی اعضای دپارتمان کمیته داوران آسیا قرارگرفت و عملکرد داوران آسیا در مسابقات قطر ارزیابی شد.

در این کلاس داوری قضاوت محسن ترکی تنها داور ایران درجام ملت‌های آسیا و دیدارجنجالی سوریه و ژاپن در گروه B مسابقات جام ملت های آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این کلاس نمایندگان داوری AFC با اشتباه عنوان کردن تصمیم محسن ترکی در صحنه ای که منجر به اخراج دروازه بان ژاپن و اعلام ضربه پنالتی به نفع سوریه شد، تصمیم حسن کامرانی فر کمک داور کشورمان را در بالا بردن پرچم به نشانه  آفساید این صحنه را تایید کرد.

محسن ترکی در دقایق میانی نیمه دوم خطای دروازه بان تیم ژاپن روی مهاجم سوری را در شرایطی که مشکوک به آفساید بود، پنالتی گرفت تا برای دقایقی بازی متوقف شود. به دنبال آن ترکی دروازه بان تیم ژاپن را از بازی اخراج و به سود تیم سوریه اعلام پنالتی کرد. ضربه پنالتی را "فراص خطیب" در دقیقه 74 به تور دروازه ژاپن چسباند و بازی به تساوی کشید. 

ژاپن که با یک بازیکن کمتر به بازی ادامه می داد، 6 دقیقه پس از گلزنی سوریه به یک ضربه پنالتی رسید. ترکی این بار برخورد مدافعان سوری با مهاجم ژاپنی را پنالتی اعلام کرد و به "کیسوکه هوندا" این فرصت را داد تا بازی را به سود تیمش تغییر دهد. هافبک تاثیرگذار ژاپن به خوبی قدر این فرصت را دانست و تیمش را با نتیجه 2 بر یک پیش انداخت.
 
محسن ترکی داور بازی ژاپن - سوریه در جریان این بازی 9 کارت زرد و قرمز نشان داد و در دقیقه 3+90 "ندیم صباغ"، بازیکن تیم سوریه را از زمین اخراج کرد.
قضاوت این دیدار حواشی بسیاری را درجام ملت ها و حتی در بین کارشناسان داخلی برانگیخت و از آن پس کمیته داوران AFC از محسن ترکی تنها به عنوان داور چهارم در جام ملتها استفاده کرد .

کمیته داوران AFC درحالی قضاوت محسن ترکی در دیدار ژاپن و سوریه را پراشتباه ارزیابی کرد که حسین عسگری سرپرست کمیته داوران به شدت ازعملکرد داوربین المللی کشورمان در جام ملت ها دفاع می کرد. عسگری حتی لغو ابلاغ داوری دیدار تیم های الاتحاد سوریه و السد قطر در لیگ قهرمانان آسیا را نیز بی ارتباط با عملکرد ترکی در جام ملت ها عنوان کرد.

دفاع سرپرست مقرراتی کمیته داوران از ترکی تا آنجا پیش رفت که اظهارات کامرانی فر در دفاع ازعملکردش درجام ملت های آسیا، به بهانه تنش درفضای داوری باعث شد کمک داور شایسته و محجوب فوتبال کشورمان که درخششی بی نظیر در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی داشت به مدت دو هفته از قضاوت در لیگ برتر محروم کرد.

باید دید سرپرست کمیته داوران که روزگذشته صراحتا به خبرنگار مهر گفت که هرگز و تحت هیچ شرایطی بر اشتباهات داورانش سرپوش نخواهد گذاشت، با رد تصمیمات داور کشورمان آیا اینبارحاضر به پذیرش خطاهای داوربین المللی کشورمان خواهد شد یا نه؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد