داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

بررسی استفاده از تکنولوژی و فناوری در فوتبال

به گزارش سایت داوران، از ایران که بگذریم در بالاترین سطح فوتبال جهان هم گاهی شاهد اشتباهات فاحش داوری هستیم که در نتیجه ی مسابقه تأثیر زیادی دارد.
از این رو با پیشرفت تکنولوژی به راحتی می‌توان اشتباهات داوری را به حداقل رساند اما به دلیل مخالفت های شدید فیفا این امر محقق نمی‌شود.
در ایران اشتباهات داوری آنقدر تأثیر گذار است که نمی‌توان به سادگی از کنارش گذشت، حتی در بالاترین سطح مسابقات ایران یعنی لیگ برتر کشورمان میانگین اشتباهات داوری در هر هفته خیلی بالاست.
رضایت پایین است خیلی کم می‌توان مسابقه ای پیدا کرد که همه ی بازیکنان، مربیان و مسئولان از داوران مسابقه راضی باشند و اعتراضی از سوی آنها رخ ندهد.

مساله ای که به دفعات اتفاق افتاد این است که اشتباه داوری در یک مسابقه فوتبال می‌تواند یک تیم را حذف و تیم مقابل را به مرحله ی بعد ببرد این موضوع بیانگر نقش تأثیر گذار داور در فوتبال است.
البته باید به این نکته توجه کرد که همیشه اشتباهات وجود دارد زیرا کسانی که مجری داوری هستند مردمان عادی بود، و عاری از اشتباهات نیستند.
*قوانین، دست نخورده مانده است مسأله ای که فوتبال را با بقیه ی رشته های گروهی متمایز کرده، قواعد و قوانینی است که در انگلستان تدوین شده و در سالهای طولانی دست نخورده مانده است.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فوتبال وکارشناسان داوری، نقصی در فوتبال و در قسمت داوری آن وجود دارد که برای برقراری عدالت و برابری کامل میان دو تیم باید از تکنولوژی استفاده شود.

با این وجود گفتنی است که فیفا با استفاده از هر گونه وسایل الکترونیکی که به طور مستقیم در قضاوت بازی ها تاثیر گذار است، مخالفت شدید دارد.
علاوه بر سپ پلاتر ( رئیس فیفا) میشل پلاتینی (رئیس یوفا) هم یکی دیگر از مخالفین سر سخت این موضوع است.
محمد فنایی یکی از بهترین کارشناسان داوری در مورد این موضوع گفت: تکنولوژی نیاز امروز جهان است و در هر جایی که احساس نیاز شود باید از آن استفاده کنیم وی معتقد است در داوری فوتبال همچنان نیاز به استفاده از تکنولوژی احساس می شود زیرا می تواند کمک شایانی به داوران در امر قضاوت کند.
وی با بیان اینکه فیفا احتمال دارد در جام جهانی ۲۰۱۴ از توپ حامل فناوری استفاده کند گفت: مشکلات زیادی پیرامون توپ خط دروازه وجود دارد که مسولان فیفا در صدد حل این مشکل با استفاده از توپ حامل فناری هستند.
فنایی ادامه داد: باید استفاده از تکنولوژی در فوتبال یک عادت تبدیل شود فوتبال با شتاب عجیبی به سمت جلو حرکت می کند داوری فوتبال هم باید هم جهت با فوتبال حرکت کند.
البته غیاثی در این رابطه نظر گیری دارد و از وجود تکنولوژی در داوری حمایت نمی کند او در ابتدا اشتباهات داوری را یکی از ارکان جذابیت فوتبال دانست و تاکید کرد که اشتباهات داوری جزئی از فوتبال شده است.
غیاثی اعتقاد دارد دخالت دادن تکنولوژی در داوری فوتبال کار اشتباهی است .
وی با تاکید بر این که در تاریخ جام جهانی اشتباهات داوری تاثیر گذار بوده گفت: فوتبال با کشتی یا رشته های دیگر خیلی فرق می کند زیرا وسعت زیادی را از ورزش به خود اختصاص داده است و نمی توان به راحتی در آن دست برد.
وی تصریح کرد: فیفا در همه امور خیلی حرفه ای عمل می کند مسولان فیفا همیشه در حال بررسی اینگونه موضوعات هستند آنها وقتی می خواهند قانونی را تدوین کنند بیشتر به فکر همگانی کردن آن هستند تا اجرا شدن آن .
وی در ادامه افزود: تکنولوژی فوتبال عملی نیست زیرا هزینه زیادی دارد و همه کشورها قادر به اجرا کردن آن نیستند.
وی در پایان کار یوفا را مبنی بر اضافه کردن دو داور در زمین خوب ارزیابی کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد