داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

" داور" دستاویزی برای توجیه ناکامی مربیان/ فقط برد برای من است!

پایان هفته بیست و نهم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران با شکست تیم های صدرجدولی خاتمه یافت اما آنچه در این میان جالب توجه به نظر می رسد اظهارات مربیان این تیم هاست که باز پای داوران را به میان کشیده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم های فوتبال سپاهان، ذوب آهن و استقلال روز یکشنبه شکست خوردند و تنها تیم بزرگ برنده، پرسپولیس بود. گفته های مربیان تیم های ایرانی پس از متحمل شدن شکست، بسیار در نوع خود جالب توجه است. در حالیکه این روزها فوتبال دنیا به جایی می رود که مربیان روز به روز میزان هوشمندی و دقت نظر خود را برای کسب نتایج بهتر، بالا می برند، مربیان ایرانی همچنان از دستاویزی به نام داور پس از شکست هایشان استفاده می کنند و گویا قصد ندارند از این عادت غیرحرفه ای خود دست بکشند.

مربیان ایرانی هرگاه ببازند بیدرنگ به سراغ داوری می روند که البته در این میان، اشتباهات فاحش داوری هم بی تاثیر نبوده و نیست با این حال در روزی که اشتباه آشکاری صورت نمی گیرد، بازهم مربیان به این امر می پردازند و براستی که انگار بازی تیم هایشان هیچ نکته فنی نداشته و خودشان هیچ دخلی در شکست نداشته اند.

علی دایی سردمدار انتقاد از داوران
سرمربی پرسپولیس روز یکشنبه به یک پیروزی روحیه بخش دست پیدا کرد تا کمی از انتقاداتی که علیه وی صورت می پذیرد کاهش پیدا کند. این مربی طبیعتا بعد از پیروزی 3 بر صفر تیمش در زمین ذوب آهن، حرفی علیه داوری به میان نیاورد اما به جای اینکه به تحلیل بازی یپردازد، فرصت را مغتنم شمرد و به منتقدان خود حمله کرد.

دایی در هفته های گذشته هرگاه شکست می خورد، به جای اینکه اول به مشکلات تیم خود بپردازد بحث داوری را پیش می انداخت تا آنجا که همگان متفق القول بودند که این مربی فرافکنی می کند. نظرسنجی هواداران در سایت باشگاه پرسپولیس نشان می دهد که مردم از این تیم رضایت ندارند با این حال دایی، همواره داوران را یکی از اصلی ترین علل شکست تیم پرسپولیس معرفی کرده و خود را پشت او پنهان کرده است.

پرویز مظلومی و مشکل فراموشی
پرویز مظلومی در روزی که پرسپولیس را با تنها یک موقعیت از پیش رو برداشت، سر خود را بالا نگه داشت و فیلسوفانه تاکید کرد که تیم هنرمند به تیمی می گویند که از یک موقعیت هم گل بسازد. این مربی در پاسخ به اظهارات دایی که پرسپولیس چندین و چند موقعیت داشته، تاکید کرد این قانون فوتبال است و حرفی از عدالت به میان نیاورد.

مظلومی پس از شکست 2 بر یک مقابل تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی، عنوان کرد که این شکست عادلانه نبوده است. وی پا را از این هم فراتر گذاشت و داور را علت شکست خود قلمداد کرد. از نظر سرمربی استقلال، خطایی که منجر به گل دوم تراکتور شده، خطا نبوده و به همین علت باخت آبی ها به داور دیدار ربط پیدا می کند در حالی که داور این دیدار، واقعا کم اشتباه قضاوت کرد.

ابراهیم زاده؛ توجیهات یک مربی منطقی
منصور ابراهیم زاده وقتی در دیدار رفت به پرسپولیس باخت، خستگی را علت اصلی شکست تیم خود عنوان کرد اما این بار می گوید داوری باعث شکست تیمش شده است. وی عنوان کرده نیمه اول این دیدار ، پنج دقیقه وقت اضافه نداشته و از آنجا که در دقیقه پنجم وقت های اضافه گل خورده بنابراین داور به نفع تیم حریف سوت زده است. قدر مسلم وقت اضافه همواره به سود تیم میزبان است و نه میهمان و براستی اگر ذوب آهن به جای پرسپولیس در این دقایق گل می زد بازهم ابراهیم زاده این اعتراضات را مطرح می کرد؟

ذوب آهن چندین و چند سال است که در این مقطع از رقابت های لیگ دچار مشکل می شود و باید چاره ای اساسی بیندیشد تا یک بار هم که شده، مزد انسجام و خوب بازی کردن خود را با قهرمانی در لیگ برتر دریافت کند اما ابراهیم زاده اقدام به فرافکنی کرده و داور را مقصر جلوه می دهد. ذوب آهن در دیدار با پرسپولیس چندین و چند موقعیت صد در صد گلزنی را بر اثر بی دقتی مهاجمان خود از دست داد آنگاه ابراهیم زاده چه دلیل غیرمعقولانه ای را برای شکست تیمش مطرح می کند.

امیر قلعه نویی ؛ کمی بهتر از قبل
سرمربی تیم فوتبال سپاهان روز گذشته بعد از شکست مقابل مس کرمان، عملکرد این تیم را ستود و پیروزی را به آنها تبریک گفت. امیر قلعه نویی در این دیدار به جای اینکه اشتباهات داوری را به میان بکشد، اشتباهات تیم خود را به میان کشید. اما نمی توان فراموش کرد که قلعه نویی هم ید طولایی در تخریب داوران و مقصر جلوه دادن آنها دارد. البته قلعه نویی رفته رفته حرفه ای تر عمل می کند و اظهارات پخته تری را پس از برد و باخت های تیمش مطرح می کند با این حال هنوز کار دارد که شاهد اظهارات کاملا حرفه ای از سوی این مربی باشیم.

هفته گذشته در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در دیدار تیم های چلسی - منچستریونایتد، داور در وقت های پایانی بازی، یک پنالتی به سود چلسی نگرفت با این حال در بالاترین سطح فوتبال دنیا شاهد این نبودیم کارلو آنچلوتی، داوری را علت باخت تیمش معرفی کند. برای ما که دم از حرفه ای گری می زنیم باید مربیان حرفه ای هم داشته باشیم که .... البته نداریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد