داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

عنایت: برخی از تیم ها در لیگ برتر از داوری ها متحمل ضرر بیشتری ش

مسعود عنایت

"مسعود عنایت" روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: مسوولان این تیم ها باید بدانند، این مساله عمدی و برنامه ریزی شده نیست و نیز برخی مسائل در آن دخیل نبوده است.

وی تصریح کرد: البته هیچ تیمی هم در لیگ برتر وجود ندارد که از داوری به سود خود بهره نبرده باشد، اما نباید همه مسائل برد و باخت را به تقصیر و گردن داور انداخت. 
وی ادامه داد: داور فوتبال باید90 دقیقه به دنبال 22 بازیکن و یک توپ بدود و اگر اشتباهی نیز رخ دهد، جزئی از داوری است، اما این اشتباهات نباید به حدی باشد که برخی از تیم ها ضرر کنند. 
عنایت در ادامه گفت: کمیته انضباطی و کمیته داوران بعد از پایان هر دیدار، فیلم های بازی ها را بازبینی می کنند و اگر داوری به عمد و از روی قصد سوت اشتباه زده باشد، بدون شک برخورد جدی با آن داور صورت خواهد گرفت. 
رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال افزود: در سه شنبه شب، همگان دیدند که در بازی چلسی با اینتر، داور یک پنالتی کاملا مشخص و محرز را نگرفت، اما صدای کسی در نیامد و هر کس به کار و وظیفه خود در ادامه روند بازی، مشغول شد. 
به گفته وی، متاسفانه در فوتبال ما رسم شده که برخی از مربیان و بازیکنان و حتی لیدرهای تیم ها سعی دارند با ایجاد جو متشنج، فکر داور را به خود مشغول کنند تا برای بازی های بعدی بیشتر هوای آنان را داشته باشدکه در این خصوص همه افراد و گروه ها موفق نبوده اند. 
وی یادآور شد: مسئولان باشگاه ها پس از باخت با اعتراض به داور، می خواهند کار خود را برای تماشاچیان توجیه کنند. 
وی اظهار داشت: امروز داوران ما در تبریز امنیت ندارند و برخی از تماشاچیان آنها در حین بازی لیزر روی چشم دروازه بان و بازیکنان حریف می اندازند و در دیدار با سپاهان همه دیدند که وقتی داور در دقیقه 2+90 آن پنالتی مشکوک را به سود تراکتور گرفت، هیچ کس حرفی نزد. 
عنایت در ادامه با اشاره به صحبت های ناصر شفق مدیر عامل باشگاه تراکتورسازی گفت: این فرد حتی داوران فوتبال را نمی شناسد و آن وقت در خصوص داوری اظهار نظر می کند و می گوید که جهانبازی در حد قضاوت نیست، در صورتی که این داور رکورددار قضاوت در لیگ برتر برای دیدارهای پیروزی و استقلال است که برای هر تیم تاکنون 4 بار قضاوت کرده و هیچ داوری نیز به این رکورد نرسیده است. 
رییس کمیته داوران افزود: وقتی باشگاههای فوتبال ما، یک تهیه کننده سینما را مدیر عامل تیم می گذارند، نباید انتظار بیشتر از آنان در خصوص اظهاراتشان داشت. 
وی در خصوص راه های کاهش اشتباهات داوری گفت: امروزه داوران ما از آمادگی بسیار بالائی برخوردار هستند، اما باید تلاش خود را بیشتر کنند تا به آمادگی های لازم برسند که تیمها دچار ضرر نشوند و ما نیز سعی می کنیم تا داوران را طوری بچینیم که تیم های داوری با هم هماهنگ باشند و برای آنان کلاس های بازآموزی برگزار می کنیم و اشتباهاتشان را در آن کلاس ها بازگو می نماییم. 
وی خاطرنشان کرد: شما بدون شک در رقابت های فوتبال جام جهانی 2010 آفریقا نیز با توجه به سرمایه گذاری فیفا بر روی داوران و برگزاری کلاس های متعدد و بازآموزی و حتی آنلاین بودن داوران، شاهد اشتباهات داوری خواهید بود و نمی توان گفت که هیچ داوری در هیچ دیداری دچار اشتباه نخواهد شد. 
رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: در مجموع 261 بازی این فصل، داوران قضاوت های خوبی از خود ارائه داده اند و اشتباهات بزرگی نیز شاید در 10 تا 20 بازی از مجموع این دیدارها صورت گرفته باشد، اما باید گفت با توجه به وجود دوربین های متعدد در استادیوم ها، اشتباهات داوری به خصوص برای کمک داوران بسیار کمتر شده است، هرچند که تنش های بازی ها بالاتر رفته است. 
کلاس توجیهی و ارتقای درجه داوری فوتبال از درجه یک به ملی با حضور "مسعود عنایت" رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال کشور و مدرس فیفا در گرگان برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد