داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

آمادگی عصبی وذهنی در تصمیم گیریها

فوتبال امروز فراتر از یک سرگرمی است و کسی حق ندارد این ورزش بزرگ را یک بازی معمولی فرض کند. فوتبال یک اقتصاد بزرگ است و هر مسابقه‌ای هر چند بی‌اهمیت، گاهی می‌تواند، ارزش سهام کشورها را در بازار بورس نیویورک یا هنگ کنگ پایین و بالا ببرد

 


در کشور ما به لحاظ فرهنگی و نگاه منطقی رسانه‌ها و صدا و سیما، مطمئن هستم که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت روزافزون فوتبال وداوری در سطح بین المللی شویم . در اروپا بیشتر دغدغه‌ها از بین رفته است و فوتبال بهانه خوبی برای تولد یک دغدغه محسوب می‌شود. اما فوتبال دغدغه ما نیست که بخواهیم نگران معضل‌های آن باشیم.
این مسأله در اقتصاد و سیاست ما نیز وجود دارد و لزومی نیست نگران چنین مسائل غیرقابل پیش‌بینی باشیم.
در فوتبال وقوانین آن چیزهای وجود دارد که می توان قانون نانوشته نامید واز کسب تجربه وکمک پیشکسوتان امر داوری به موضوعات مهمی رسید ضمن اینکه فیفا هم هر سا ل کتابهائی را به انتشار می رساند به نام راهنمای داوری و کتاب دستی داوران  .

عدم آمادگی عصبی وذهنی
یکى‌ از دلایل‌ سوت‌ نزدن‌ در صحنه‌هاى‌ حساس‌ به‌ ویژه‌ در محوطه‌ جریمه‌ این‌است ‌که ‌داوربا وجود اینکه‌ خطا را مى‌بیند ولى‌ باور نمى‌کند بازیکن‌ چنین‌ خطایى‌ را مرتکب‌ شود.
یکبار مارادونا زمانى‌ که‌ حرف‌ اول‌ را در میادین‌ مى‌زد در دومترى‌ «اریک‌ فرد ریکسون» داور سوئدى‌ داخل‌ محوطه‌ جریمه‌ ‌ توپ‌ را با دست‌ مقابل‌ پاى‌ خود انداخت‌ و شوت‌ کرد.
نکته‌ جالب‌ اینجاست‌ داور سوئدى‌ علیرغم‌ آنکه‌ صحنه‌ را به‌ صورت‌ واضح‌ دید ولى‌ دستور به‌ ادامه‌ بازى‌ داد اما بعداً‌ صادقانه‌ گفت: باورم‌ نمى‌شد مارادونا مقابل‌ چشم‌ من‌ این‌ کار را انجام‌ دهد!
گاهى‌ بازیکنى‌ در محوطه‌ جریمه‌ توپ‌ را با دست‌ رد مى‌کند و پنالتى‌ را مرتکب‌ مى‌شود ولى‌ داور بازى‌ را ادامه‌ مى‌دهد و به‌ فریاد بازیکنان‌ مقابل‌ توجه‌ نمى‌کند.
اساساً‌ یکى‌ از دلایل‌ جنجال‌ داوریها «عدم‌ آمادگى‌ عصبى‌ و ذهنى‌ داور» است‌ زیرا خطا را مى‌بیند اما سوت‌ نمى‌زند. علت‌ آن‌ را باید ابتدا خستگى‌ عصبى‌ و عدم‌ دستور گرفتن‌ فورى‌ از مغز و علت‌ بعد هم‌ این‌ است‌ که‌ داور آن‌ را باور ندارد، پس‌ باید هر چه‌ را ببیند اعتماد کند.
شرط اول آمادگی عصبی وذهنی قبل از مسابقه است یعنی حداقل دوازده ساعت قبل از شروع بازی است که می توان با استراحت حتی دراز کشیدن معمولی گوش دادن به موسقی استفاده از مایعات پروتئینی ودر کل آرامش ذهنی می باشد .
شرط‌ دوم موفقیت‌ در محوطه‌ جریمه‌ این‌ است‌ که‌ داور به‌ دیده‌هایش‌ اعتماد کند و هر چه‌ را مى‌بیند باور کند و براى‌ آن‌ سوت‌ بزند البته طبق قوانین روزدنیا
.

احتمال خستگی سیستم عصبی

بعد از مسایل حاشیه ای مسابقات،دومین مسئله جنجالی وبحث برانگیزفوتبال ایران مسئله داوری است.
داوران این روزها به شدت زیرذره بین مربیان سخت گیر،بازیکنان کم حوصله،تماشاگران نکته بین وحتی همکاران وپیشکسوتان دقیقی هستند که هر روزدرمورد قضاوت دردنیای فوتبال اظهارنظرهای درست و نادرستی می کنند. به نظر می آید،دیدگاه محفل در این شرایط طبیعی است که کارشناسان پیشکسوتان داوری در این مورد به بحث انتقادی و موشکافانه بپردازند

احساس می شود سیستم عصبی داوران ایرانی برای متوقف کردن  ه ای مسابقات،دومین مسئله جنجالی وبحث برانگیزفوتبال ایران مسئله داوری است.

احساس می شود سیستم عصبی داوران ایرانی برای متوقف کردن بازی بلافاصله پس از هر خطا از آمادگی لازم برخوردار نیست.
هوشنگ  نصیرزاده کارشناس داوری فوتبال در رابطه با مهمترین عوامل ایجاد جنجال پس از پایان اکثر مسابقات لیگ فوتبال نسبت به نحوه قضاوت داوران گفت: داوران موفق در جهان باید هر 10 روز یک بار به قضاوت مسابقات بپردازند در حالی که داوران حاضردرمسابقات لیگ برتر در کنار مسابقات لیگ به قضاوت مسابقات درون استانی نیز می پردازند. بنابراین سیستم عصبی آنها برای تصمیم گیری کاملاً خسته است و نمی توانند در نهایت تصمیم خوبی را اتخاذ کنند.
وی معتقد است :که در بعضی از قضاوتها متأسفانه داوران ما حتی با استانداردهای جایگیری مناسب نیز آشنا نیستند نصیرزاده در رابطه با سقف اطلاعات مربیان و بازیکنان از قوانین داوری می گوید: در اجلاس سراسری داوران اروپا بسیاری از مربیان حتی اقدام به تدریس می کنند و حتی مدارک داوری خود را در کلاس هایی جداگانه دریافت می کنند.
وی در ادامه به خواب بعد از ناهار مردم خاورمیانه به عنوان عامل خمودگی بازیکنان و داوران در جریان مسابقات لیگ اشاره کرد و گفت: کلیه مسابقات لیگ فوتبال بعدازظهر انجام می شود و عامل خمودگی فوق که در کشور ما نیز شایع است قطعاً روی تصمیم گیری داوران تأثیر دارد.

کارشناس داوری فوتبال در پایان گفت: با توجه به این که به اواخر مسابقات لیگ فوتبال نزدیک هستیم، مربیان و مسئولان تیم ها نمی توانند حتی از مسائل بسیار کوچک خطای داوران که در گذشته نیز اتفاق می افتاد چشم پوشی کنند. چرا که در شرایط فعلی هیچ گونه خطایی قابل جبران نیست و به همین دلیل در مواقعی به سوی طیف داوران هجوم می آورند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد