داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

نامه رئیس سایت گل در مورد داوری به بلاتر

جناب آقای بلاتر

فوتبال برای گسترش تجربه بازی برای بازیکنان، مربیان و بیش از همه هواداران رشد کرده است.

مابقی  در ادامه مطالب

این در حالی است که در عصر تکنولوژی و با وجودی که تکنولوژهای دقیقی برای داوران در دسترس است، آنها از استفاده از این تجهیزات بهره مند نیستند.

حتی با بهره گیری از تکنولوژی، خیلی از برخوردهایی که در جریان یک مسابقه در زمین رخ می دهند، نمی توانند صد درصد درست تشخیص داده شوند  ولی مواردی مثل عبور توپ از خط دروازه،از جمله این استثناهاست.

قانون استفاده از تکنولوژی با یک هدف نبایست لزوما به معنای شروع استفاده از تکنولوژی در تمام تصمیمات بازی باشد، بلکه می توان از آن تنها برای شفاف سازی صحنه هایی که در مورد آنها شک و تردید وجود دارد استفاده کرد.

این امکانات در ورزشهایی از جمله تنیس،راگبی، بسکتبال، کریکت و هاکی به کار گرفته شده و با وجود بهره گیری از تکنولوژی، روحیه و ریتم رقابتها از میان نرفته است. واقعیت این است که استفاده از تکنولوژی این امکان را برای مسئولان رسمی بازی فراهم می کند تا بدانند که تصمیمات کلیدی آنها با مدارک لازم حمایت می شود.

گل دات کام از استفاده مناسب تکنولوژی در فوتبال و به کارگیری ابزارهایی برای افراد مسئول، به منظور حفظ بازیهای زیبا حمایت می کند .ما از جایگزینی تکنولوژی به جای قضاوتهای انسانی حمایت نمی کنیم و فقط معتقدیم که عدالت،می تواند در برهه های کوتاه زمانی دیده شده و تصمیمات سرنوشت سازی به نفع بازیکنان، مربیان و هواداران اتخاذ شود؛ بدین ترتیب هیچ کسی ضرر نمی کند.

ناکامی در تطبیق یابی با این مسئله به منزله آن است که برخی از زیباترین و به یادماندنی ترین لحظات در دنیای فوتبال نادیده گرفته شود و یا برداشتی منفی از آنها به وجود آید؛ نکته ای که می توان جلوی آن را گرفت. فرانک لمپارد گلی زیبا و سرنوشت ساز را برای انگلیس (در دیدار مقابل آلمان) به ثمر رساند که به طرز نادرستی، پذیرفته نشد.این می تواند شروع یکی از بزرگترین عقبگردهای جام جهانی باشد ( و شاید هم نه ) ولی قطعا حتی هواداران آلمانی هم ترجیح می دادند که گل لمپارد پذیرفته می شد و با وجود بازی فانتزی و به روزی که آلمانها ارائه می دادند در نهایت تیمشان به پیروزی می رسید. می شد با این گل عادلانه رفتار کرد.

فوتبال ورزش بی چون و چرایی در دنیاست و فیفا به دلیل شیوه رشد وپیشرفت این ورزش، شایسته قدردانی  است. اکنون زمان آن فرا رسیده که فوتبال را به سطح دیگری برد، کاری که ما به عنوان بزرگترین اتحادیه رسانه ای جدید دنیای فوتبال باور داریم که حساس و حیاتی است.

شاید استفاده از این تکنولوژی برای تمام بازیکنها، داورها، کمک داورها، مربیان توپها و زمینهای چمن در سرتاسر دنیا مقدور نباشد ولی فوتبال حرفه ای می بایست تا جایی که شرایطش فراهم است، استانداردهای حرفه ای را حفظ کند، به ویژه زمانی که در سطح جهانی قرار می گیرد.

شاید بحث ها وجنجال ها جذابیتهایی را ایجاد کنند ولی فوتبال هم یک ورزش است و در هر ورزشی می بایست شاهد برقراری عدالت باشیم.بی میلی و اکراه در استفاده از تکنولوژی برای تصمیم گیری در صحنه های حساس ، تنها باعث ارائه بازی ناجوانمردانه و ناامیدی در جریان بازی می شود. زمانی که می توان از چنین اتفاقی جلوگیری کرد و جلوی بازی ناجوانمردانه را گرفت ، این می تواند بهترین تاثیر برای ارائه تصویر بهتری از بازی ، روحیه بازیکنان و مربیان، امنیت داوری و البته لذت و رضایت 30 میلیون هوادار فوتبال گل دات کام در سرتاسر دنیا باشد.آنها شایسته بهترین ها هستند؛ اجازه بدهید این اتفاق بیفتد

با احترام

جیانلوئیجی لانگینوتی بوئیتونی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد