داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

داوری فوتبال

نوشته شده توسط رضا عبدوس داور ملی فوتبال از سمنان

چرا در این 8 سال لیاقت خود را ثابت نکردید

رئیس کمیته داوران در واکنش به اظهارات محسن ترکی و عملکرد ضعیف کمیته داوران در انتخاب نشدن داوران ایران برای جام ملت ها گفت: انتخاب داوران جام ملت‌ها بر اساس عملکرد آنها در مسابقات زیر نظر AFC بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود عنایت  گفت: ترکی از داوران بسیار خوب کشورمان است که در این چند ساله بازیهای بسیار حساس و مهمی را در کشور قضاوت کرده  که نشانه اعتماد کمیته داوران فدراسیون فوتبال به توانایی های وی بوده است.
 
عنایت در مورد این که ترکی گفته است "هیچ کس موضوع انتخاب نشدن داوران ایران برای جام ملت ها را پیگیری نکرده است"، گفت: اتفاقا متعاقب دریافت اسامی داوران از کنفدراسیون فوتبال آسیا ، شخص رئیس فدراسیون طی نامه ای به بن همام رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا که پیش نویس این نامه را خود من تهیه کرده بودم ،خواستار توضیح کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر عدم دعوت از داوران کشورمان شد و حتی در این نامه گفتیم چرا از کشورهایی مانند سوریه، سنگاپور و عمان در جام ملت ها داور انتخاب شده ولی از ایران که یکی از قدرتهای درجه اول فوتبال آسیا است ، داور اصلی انتخاب نشده است که کنفدراسیون فوتبال آسیا درپاسخ گفت که انتخاب داوران بر اساس عملکرد آنان در مسابقات AFC بوده است.
 
عنایت در مورد این که ترکی گفته است: از سال 2003 در لیست بین المللی بوده و هیچ مشکلی در قضاوت های بین المللی نداشته اظهار داشت: الان هشت سال تمام است که ایشان در عرصه بین المللی قضاوت می کند . سئوال این است که چرا او نتوانسته است در این هشت سال درعرصه بین المللی آنقدر لیاقت و توانایی خود را به اثبات برساند که خود را به AFC بقبولاند.
 
وی تصریح کرد : در گذشته برعکس حالا که AFC برای داوران الیت هرساله سمینار می گذارد، برای داوران و کمک داورانی که برای اولین بار وارد لیست بین المللی می شدند کلاس برگزارمی کرد که شخص فاروق بوزو تدریس و مدیریت این کلاسها را بر عهده داشت و در سال 2003 همین ترکی به همراه داوران و کمک داوران دیگر که برای اولین بار وارد لیست شدند در کلاس داوری AFC شرکت کردند ، روشن ایرماتوف با 25 سال سن از ازبکستان درهمان کلاس حضور داشت. چطور ایرماتوف توانست شایستگی و لیاقت و استعداد بالای خود را نشان دهد که در سال 2004 بعد از یک سال حضور در لیست بین المللی برای داوری جام ملتهای آسیا درسال 2004 چین برگزیده شود.
 
رئیس کمیته داوران یادآور شد : متاسفانه AFC بازخورد قضاوت داوران فدراسیون های عضو در مسابقات بین المللی را برای فدراسیون های مربوطه نمی فرستد که فدراسیون ها بدانند عملکرد داوران شان چگونه بوده است .هر داوری که به خارج می رود می گوید من هیچ مشکلی در قضاوت نداشته ام.

عنایت درباره اظهار نظر ترکی که گفته است: امیدوارم کفاشیان در انتخابات AFC رای بیاورد تا نماینده ای از ایران در آنجا حضور داشته باشد و بتواند در اینگونه مواقع به ما کمک کند افزود : این گفته نشان دهنده این است که انتخاب داوران بر اساس پارتی بازی و سفارش و به اصطلاح لابی کردن انجام می شود و این یعنی زیر سئوال بردن توانایی خود داوران برای قضاوت در سطح بین المللی .

وی ادامه داد : یعنی اگر بعنوان مثال فنایی برای جام جهانی 1994 انتخاب شد حتما فردی در فدراسیون این کشور بوده که وی را حمایت کرده است درحالی که انتخاب او برای جام جهانی بر اساس لیاقت و شایستگی خود او در مسابقات المپیک بارسلونا و سایر مسابقات مهم صورت گرفته است. چه کسی در فدراسیون در آن زمان  درسطح بالای AFC یا فیفا داشته ایم که وی را برای قضاوت در فینال جام جهانی حمایت کند.
 
عنایت در مورد صحبتهای ترکی در مورد اینکه سال گذشته مسعود مرادی به عنوان نفر اول در لیست الیت قرار گفت و در آن زمان گفتم با توجه به این که مرادی در جام ملتها نمی تواند قضاوت کند نباید نفر اول باشد، گفت : منظور ترکی این است که اگر او بعنوان نفر اول لیست معرفی می شد حتما برای جام ملتها انتخاب می شد .در پاسخ باید گفت که اولا مسعود مرادی نفر اول در لیست داوری  2010 بوده است و ترکی بعنوان نفر اول لیست 2011 معرفی شده است. مهلت معرفی لیست 2011  اول مهر ماه امسال بوده است. AFC یا فیفا بر اساس شناخت خودشان از داوران دست به انتخاب می زنند مثلا اگر من سعید بخشی زاده یا جهانبازی یا ممبینی را به عنوان نفر اول معرفی می کردم  آیا AFC او را انتخاب می کرد؟خیر ،

رئیس کمیته داوران افزود : ثانیا مسابقات درسال 2011 برگزار می شود و انتخاب داوران مطئمنا نمی تواند بر اساس لیست 2010 صورت بگیرد. ثالثا اگرانتخاب داوران بر اساس رتبه بندی لیست است چرا در سال 2008 که من ترکی را بعنوان نفر اول لیست و مرادی را بعنوان نفر دوم معرفی کردم باز مسعود مرادی یعنی نفر دوم لیست بود که بعنوان نامزد قضاوت در جام جهانی 2010 انتخاب شد نه ترکی؟! وقتی لیست داوران برگزیده برای جام ملتهای آسیا 2011 منتشر شد، علیرضا فغانی که نفر چهارم لیست داوران بین المللی ایران است به عنوان داورچهارم انتخاب شد و ترکی بعنوان داور اضافی . بدین معنی که اگر داوری در تست بدنی مردود شود از داوران اضافی استفاده خواهد شد .یعنی حضور فغانی از اول قطعی بوده ولی حضور ترکی مشروط و منوط به مردود شدن داوران برگزیده در تست بدنی بود.این بدان معنی است که AFC عملکرد فغانی را که فقط دو سال است در سطح آسیا قضاوت می کند بهتر ازعملکرد ترکی و سایر داوران ایرانی دانسته است و کاری به ترتیب نفرات ما نداشته است .
 
عنایت اضافه کرد : شما اگر ملاحظه کرده باشید نواف شکراله از کشور بحرین از لیست داوران ذخیره به لیست داوران اصلی ارتقا پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: در هرحال همانطور که گفتم به نظرمن نه تنها ترکی بلکه مظفری زاده و فغانی هم لیاقت قضاوت درجام ملتهای آسیا را داشتند و از دید من این سه نفر از بعضی داوران انتخاب شده شایستگی بیشتری دارند ولی این امرهم مثل انتخاب نفرات تیم ملی بر اساس سلیقه و اهداف سرمربی تیم ملی و بررسی کلیه جوانب و ملاحظات صورت می گیرد وممکن است افراد شایسته دیگری از قلم بیفتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد